Zadni Granat

Rekreacja Możliwość komentowania Zadni Granat została wyłączona 196

Mało popularna jedna z tras prowadzących na słynną Orlą Perć. Nietrudna do przejścia. Brak jakichkolwiek sztucznych ułatwień.

Za schroniskiem „Murowaniec” kierujemy się w prawo niebieskim szlakiem. W prawie 30 minut dochodzimy do Czarnego Stawu Gąsienicowego. Na rozdrożu zwracamy się w lewo. Droga prowadzi wokół lustra jeziora po kamieniach. Potem jednak możemy się nieco zmęczyć – trochę pod górkę. Po 20 minutach skręcamy w lewo zgodnie z biegiem zielonej perci.

Po przejściu kolejnego skrzyżowania wędrujemy przez głazowisko; zbocza gdzieniegdzie porośnięte trawami. Przechodzimy bardzo blisko Zmarzłego Stawu. Na szlaku ponadto kilka niewielkich skalnych komplikacji. Zaraz wejdziemy do Koziej Dolinki.

Niebawem jeszcze jedno rozwidlenie. Niejako nasza „zielona dróżka” kieruje się bardziej na lewo. Teraz śmigamy wygodnym chodnikiem, wkrótce kamiennymi schodami. W początkowej fazie przez chwilę kroczymy także po charakterystycznych scalonych blokach. Dokoła nas piarżysko i w niektórych miejscach trawa. Nagle stajemy znowu na krzyżówce – rozpoczyna się czarny szlak Żlebem Kulczyńskiego. Aczkolwiek my nie zmieniamy perci, dalej idziemy zielono znakowaną.

Dróżka potem wiedzie zakosami. Strome podejście zmusza do dość dużego wysiłku. Przechodzimy przez rumowisko skalne. Niekiedy stąpamy po żwirze lub piachu – strasznie ślisko! Trasa łagodnieje na moment przed połączeniem z Orlą Percią (trawers przez piarżysko). Etap graniowy jest króciuteńki i zadziwiający w swej prostocie. Z Zadniego Granatu wspaniała panorama Tatr Wysokich we wszystkie strony.

Zejście tą samą drogą, co weszliśmy, albo kontynuujemy wyprawę Orlą Percią, z której później schodzimy na kilka różnych sposobów. Musimy jednak pamiętać, że tym słynnym tatrzańskim szlakiem wolno nam iść tylko na Krzyżne albo Kozi Wierch, gdyż fragment Zawrat-Kozi Wierch jest jednokierunkowy.

Pozostałe artykuły o turystyce oraz podróżach: